Na bursztynowym wybrzeżu

Na bursztynowym wybrzeżu

20-26 maja 2018 r.

Zielona Szkoła w Jarosławcu

W tym roku szkolnym do Jarosławca wraz opiekunami pojechali uczniowie klasy IV b, IV c i kl. VI b.  Dla wielu z nich był to pierwszy pobyt nad Bałtykiem. Celem nadrzędnym programu „Na bursztynowym wybrzeżu” realizowanego podczas zajęć było zdobywanie wiedzy i umiejętności w sposób praktyczny, poprzez obserwację, doświadczanie i przeżywanie emocji oraz działanie. Zaplanowano szereg zajęć w terenie z przyrody, ochrony środowiska i ekologii. Uczniowie obserwowali zjawisko niszczenia wybrzeża wysokiego przez fale, poznawali roślinność wydmową, warstwową budowę lasu, rozpoznawali ptaki nadmorskie w ich naturalnym środowisku.

W świetlicy szkolnej były realizowane zajęcia matematyczne, plastyczne, teatralne, muzyczne i taneczne, gdzie uczniowie mogli pokazać swoje talenty oraz kreatywność w realizacji dowolnych programów artystycznych, scenografii i układów tanecznych.

Podczas zajęć sportowych na Orliku, na basenie i podczas codziennych biegów i marszobiegów w lesie i na plaży uczniowie pod okiem trenera umacniali swoją kondycję fizyczną. Czas przeznaczony na zajęcia sportowe obejmował także mecze towarzyskie w piłkę nożną.

Swoje umiejętności współpracy w grupie uczestnicy realizowali w wielu konkursach: tj. konkurs na rzeźbę z piasku, konkurs na ulotkę i plakat promujący zdrowy styl życia bez nałogów, konkurs na program artystyczny. Rywalizowali w konkurencjach sportowych.

Zajęcia z języka polskiego obejmowały pracę nad redagowaniem kartki pocztowej oraz krótki opis najciekawszego przeżycia podczas Zielonej Szkoły. Uczniowie zdobyli wiele umiejętności społecznych i interpersonalnych. Wspólnie dbali o porządek w pokojach, wspólnie przygotowywali powierzone zadania.

W sposób praktyczny zapoznali się z zawodami, pracą codzienną rybaków i marynarzy, odbyli wycieczkę do portu w Ustce oraz na przystań w Jarosławcu. Wypłynęli w rejs po Bałtyku obejrzeli film i wysłuchali prelekcję na temat fok bałtyckich, poznali gatunki ryb występujących w naszym morzu. Mieli okazję zaobserwować modele ryb wykonane w dużej skali zaprezentowane w galerii rybackiej. Zwiedzili chatę rybacką, gdzie znajdują się stare i obecne narzędzia pracy rybaka.

W Ustce obserwowali ruchomą kładkę, która umożliwia wyjście statków w morze oraz przejście osób przez kanał portowy na drugi brzeg, zwiedzili miasteczko i plażę.

Cennym doświadczeniem był pobyt w Leonardii, gdzie na kilkuhektarowej powierzchni znajdują się drewniane gry logiczne i sprawnościowe, układanki i konstrukcje według pomysłów i planów mistrza Leonarda. Tu uczniowie mieli twardy orzech do zgryzienia, ale dali sobie radę umiejętnie współpracując i wykorzystując wiedzę zdobytą
w szkole.

Posługiwanie się mapą oraz wiadomości z literatury wykorzystali podczas gry terenowej w Wiosce Hobbitów i rajdu rowerowego w Puszczy Sianowo. Uczniowie wykazali się spostrzegawczością, orientacją w terenie, umiejętnością logicznego myślenia, kojarzenia faktów, oraz analizowaniem informacji. Zabawa była absorbująca, wszyscy byli zaangażowani i zafascynowani takim sposobem zdobywania wiedzy.

Dużym punktem podczas Zielonej szkoły była realizacja tematyki „Uzależnieniom mówię NIE!” Zrealizowano warsztaty, na których uczniowie wykonali ulotki i plakaty ostrzegające przed skutkami uzależnień od alkoholu i nikotyny oraz innych używek. Materiały wypracowane posłużyły do zaprezentowania podczas happeningu w ośrodku Barka, na który zaproszono kierownika i personel pracowniczy. Uczniowie przemaszerowali prezentując hasła zamieszczone na plakatach, utworzyli korowód, który budził zainteresowanie mieszkańców. Na taki skutek właśnie był nakierowany happening.

Podczas Zielonej szkoły uczniowie poznają różne formy spędzania czasu, który służy rozwojowi zainteresowań, pogłębianiu wiedzy, zdobywaniu umiejętności społecznych. Uczestnicy zwiedzają nowe regiony naszego kraju, doświadczają sytuacji, jakie mogą zdarzyć się w dalszej podróży, uczą się gospodarowania powierzonymi finansami, dokonują zakupu pamiątek i upominków. Decydują, dokonują wyboru, podejmują się pełnienia określonych ról podczas pracy w grupie. Taka forma nauki poza klasą, to lekcja życia pełna wiedzy, w której uczeń jest zanurzony. Najlepiej zapamiętuje się to, co wiąże się z emocjami, a najwspanialsze chwile i miejsca, z którymi uczniowie się zetknęli, uwiecznili na fotografii i we wspomnieniach.