ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM
Pierwsza Dama Agata Kornhauser-Duda objęła Projekt honorowym patronatem.
Głównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych. Ważnym celem jest również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej. Zamysłem twórców projektu jest także kształcenie rodziców jako osób, od których zależy całokształt stylu życia rodziny i przekonanie ich, że warto zadbać o zdrowe odżywianie i regularną aktywność fizyczną.
"Zdrowo jem, więcej wiem"
I etap Programu: "Jesteśmy aktywni jak mieszkańcy Turkusowej Planety"
Nadal "Jemy zdrowo-kolorowo"
"Zdrowe jedzenie-zdrowe pokolenie"
Sadzenie cebulki, pietruszki i ziół, a także budowanie piramidy zdrowego żywienia - tak wyglądało jedno z zajęć klasy 3 "a" w Szkole Podstawowej w Klimontowie. Zajęcia odbywają się w ramach programu "Aktywnie po zdrowie". Dzieci w tym wieku mają już świadomość jakie są skutki złego odżywania. Ważne jest, aby od początku pokazywać im, jak ważna jest rola warzyw i owoców oraz aktywność fizyczna. Dzieci pod czujnym okiem- uczyły się, jak sadzić warzywa, zioła oraz jak je pielęgnować. Do Programu zgłosiliśmy się sami i przyjęliśmy nazwę "Radosne Trzeciaki ". Jego ogromną zaletą jest to, że tworzy on logiczną całość z programem nauczania przyjętym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, a jego założenia bardzo ładnie łączą się z bieżącym materiałem, który uczniowie poznają na zajęciach. W ramach programu "Aktywnie po zdrowie" uczniowie otrzymują w szkole warzywa i owoce. Zajęcia edukacyjne uzupełniane są o tematykę zdrowotną z podziałem na pory roku - jesień, zimę i wiosnę. W szkole panuje istne owocowo-warzywne szaleństwo! Uczniowie na przerwach ze smakiem chrupią marchewki i jabłka zamiast batonów, a wszystko dzięki programowi "Aktywnie po zdrowie". Nauka zdrowego żywienia propagowana przez Fundację Banku Ochrony Środowiska przynosi świetne efekty. Szkoła Podstawowa w Klimontowie od kilku miesięcy stała się prawdziwym liderem zdrowego żywienia. Uczniowie codziennie zajadają świeże warzywa. Nauczyciele urządzają pogadanki o tym, jak zdrowo jeść." Ja wolę marchewkę od batoników". Mówi nam Ola Zimnicka z 3 "a".
II etap Programu "KLASOWY OGRÓDEK ZIOŁOWY"
Wiosna za oknem zachęcała do podglądania przyrodniczych zmian i podziwiania pierwszych oznak budzącego się życia. Witaminowe smoki żarłoki nie chciały przegapić pięknych chwil, kiedy to świat staje się zielony, ciepły i bardzo radosny. Z ogromnym entuzjazmem przyjęliśmy informację, że staniemy się twórcami nowego życia w naszym klasowym ogródku ziołowym. Postanowiliśmy dobrze przygotować się do tego wymagającego zadania. Wertowaliśmy informacje poszukując wiadomości o właściwej uprawie ziół, podziwialiśmy zdjęcia roślin i planowaliśmy nasze uprawy. Wspólnie zakupiliśmy ziemię i nasiona w sklepie ogrodniczym, wyszperaliśmy w domach kolorowe doniczki oraz wiaderka, łopatki, konewki, które przypominały nam o latach beztroski przedszkolnych zabaw. Nadszedł w końcu dzień, w którym pięknie przystrojeni w stroje ogrodników przynieśliśmy do klasy wszystkie pieczołowicie gromadzone materiały, mające zapewnić powodzenie naszych ogrodniczych działań. Omówiliśmy wspólnie, jakie zioła posiejemy, a jakie wyhodujemy z przygotowanych sadzonek, oraz przypomnieliśmy sobie, czego do życia potrzebuje każda roślina. Rozpoczęliśmy nakładanie ziemi do doniczek, wysiew nasion bazylii, oregano, szałwii, mięty, tymianku. Zasadziliśmy sadzonki ziół dbając, by system korzeniowy rośliny właściwie umieszczony został w glebie. Rozpoczęliśmy również prowadzenie dziennika obserwacji wzrostu rośliny, zapisując w kolejnych dniach widoczne zmiany i podjęte działania pielęgnacyjne. Nasz klasowy ogródek wyglądał wspaniale na parapecie okiennym. Podziwialiśmy naszą uprawę, chłonęliśmy zapachy i dyskretnie smakowaliśmy nasze zioła.
W marcu 2017r. „3 a” na parapecie okna w swojej sali założyła KLASOWY OGRÓDEK ZIOŁOWY. W doniczkach posiały: bazylię, tymianek, majeranek i cząber, zaś na podstawkach do doniczek – rzeżuchę. Ogródek ten powstał w ramach wiosennej edycji ogólnopolskiego projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”, w którym „3a” bierze udział. Następnie dzieci obejrzały krótką prezentację multimedialną ukazującą te zioła w całej okazałości. Wspólnie z wychowawcą wykonały zielnik „Zioła w 3a”. Znajdują się w nim ilustracje posianych ziół oraz informacje na temat ich właściwości i wykorzystania przez człowieka. Wzrost roślin będzie systematycznie obserwowany i opisywany w „Dzienniku obserwacji Oli ”. Kiedy zioła będą już dostatecznie duże zostaną skonsumowane przez dzieci.
III etap Programu: "Sport to zdrowie każdy z III "a" Ci to powie"
„Promocja Zdrowia” oraz propagowanie zdrowego stylu życia wśród całej naszej społeczności szkolnej i lokalnej. Podstawą naszej działalności jest holistyczne podejście do zdrowia oraz koncepcja wszechstronnej edukacji wśród dzieci, nauczycieli, rodziców. Dbamy o zdrowie i bezpieczeństwo naszych dzieci, organizując szereg pogadanek, prelekcji i spotkań dotyczących tak bardzo ważnej problematyki jaką jest zdrowie, bezpieczeństwo oraz wzorowe wychowanie naszych uczniów. W ramach godzin pozalekcyjnych uczniowie klasy III ” a” bardzo chętnie uczestniczyli w zajęciach dodatkowych. Byli zdyscyplinowani, chętni do prac. Dzieci bawiły się, grały, poznawały rożne tańce, układy, śpiewały. Realizowały zadania Programu "Zdrowo jem, więcej wiem... "Utrwalały zdobyte wiadomości i umiejętności na temat prawidłowego odżywiania.
Kolejne nasze zajęcie opierało się na wykonywaniu doświadczeń z wodą
NASZE GŁÓWNE CELE I ZADANIA EKSPERYMENTOWANIA
1) Poznawanie właściwości i stanów skupienia wody, poprzez obserwacje , proste doświadczenia i wyciąganie wniosków.
2) Uzmysłowienie dzieciom znaczenia wody dla roślin ludzi i zwierząt, oraz zrozumienie potrzeby jej oszczędzania.
3) Rozwijanie ruchowej i słownej ekspresji twórczej.
4) Stymulowanie umiejętności płynnego mówienie poprzez ćwiczenia oddechowe i dźwiękonaśladowcze.
Nasze eksperymenty z wodą
1) Dzieci badały właściwości wody ,za pomocą zmysłów / wzroku , smaku , węchu dotyku / i potrafiły je opisać. Zadania odbywały się w formie zabawy. Dzieci robiły herbatkę, mieszały wodę z sokiem, dodawały cytrynę i smakowały…
2) Wyciągali wnioski z przeprowadzonych doświadczeń, wiedzą i potrafią ogólnie określić, kiedy woda zmienia się w lód/ bardzo zimno/, a kiedy w parę/ bardzo gorąco/. Doświadczenia z parą…
3) Potrafili wymienić przynajmniej cztery wartości czy sposoby
wykorzystania wody.
4) Rozumieją potrzebę zakręcania wody i dokładnie zakręca kran po myciu.
5) Potrafią obrazować ruchem wskazane czynności.
Środki dydaktyczne: przegotowana woda w przezroczystym naczyniu, kubek dla każdego dziecka, lód / kostki, gotująca woda w szklance, lusterko, szarfy, woda z mydłem, słomki dla każdego dziecka, nagranie magnetofonowe z muzyką marszową.
„WODA ZDROWIA DODA”
Wstęp do zajęć, prelekcja, prezentacja i pogadanka
Spotkanie z pielęgniarką szkolną –pogadanka na temat” wody jako źródła zdrowia”
„Służy do mycia, służy do picia
Bez niej na ziemi nie byłoby życia”
Eksperymentujemy z wodą -Badamy wodę
- obserwacja wody / określanie koloru, wyglądu, stanu skupienia /
- wąchanie wody / określanie zapachu /
- próbowanie wody / określanie smaku /
„Czy to też woda ?”
- oglądanie kostek lodu / określanie temperatury, wyglądu, zmian
zachodzących pod wpływem ciepła
- obserwacja pary wodnej i jej skraplania /opisywanie wyglądu/
OBSERWACJA: pary wodnej
Od czego zależy czy woda jest cieczą, parą, czy lodem ? – wyciąganie wniosków z doświadczeń.
„Schowaj się przed deszczem"
ZABAWY RUCHOWE:
Kap, kap, kap – pukanie rozłożonymi dłońmi o uda
Puk, puk, puk – dłonie w piąstkę, stukanie kostkami palców o podłogę
Szu, szu, szu – pocieranie dłonią o dłoń
Chlup, chlup, chlup – klaskanie dłońmi nad głową / jak najwyżej.
Rozmowa z dziećmi na temat znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin i o konieczności jej oszczędzania.
Ruch twórczy – obrazowanie czynności przy których wykonywaniu potrzebna jest woda / np. myjemy ręce, zęby, pierzemy, pijemy wodę, pływamy, podlewamy kwiaty.
WYKONANIE PRAC PLASTYCZNYCH „Woda…”
Forum dla Rodziców to spotkania z rodzicami lub opiekunami, które odbywały się w trakcie wywiadówek oraz innych okoliczności. Rodzice są najważniejszymi osobami w życiu dziecka – od ich wiedzy i świadomości zależy sposób odżywiania dzieci. Dzięki programowi ok. 40 tys. rodziców dzieci w wieku 6–9 lat otrzyma informacje o programie i przewidywanych działaniach oraz materiały na temat najważniejszych spraw związanych z żywieniem i aktywnością dzieci. Rolą rodziców jest pomoc dzieciom i wspieranie ich w realizacji zadań związanych z programem.