Aktualności/galeria 2016/2017 - Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jerzego Ossolińskiego w Klimontowie

Przejdź do treści

Menu główne:

Aktualności/galeria 2016/2017

Promocja zdrowia
KARTA ROWEROWA
"WARSZTATY UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY" PROWADZONE PRZEZ STRAŻAKÓW
ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM
Pierwsza Dama Agata Kornhauser-Duda objęła Projekt honorowym patronatem.
Głównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych. Ważnym celem jest również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej. Zamysłem twórców projektu jest także kształcenie rodziców jako osób, od których zależy całokształt stylu życia rodziny i przekonanie ich, że warto zadbać o zdrowe odżywianie i regularną aktywność fizyczną.

"Zdrowo jem, więcej wiem"

I etap Programu: "Jesteśmy aktywni jak mieszkańcy Turkusowej Planety"

Nadal "Jemy zdrowo-kolorowo"
"Zdrowe jedzenie-zdrowe pokolenie"
Sadzenie cebulki, pietruszki i ziół, a także budowanie piramidy zdrowego żywienia - tak wyglądało jedno z zajęć  klasy 3 "a" w Szkole Podstawowej w Klimontowie. Zajęcia odbywają  się w ramach programu "Aktywnie po zdrowie". Dzieci w tym wieku  mają już  świadomość jakie są skutki złego odżywania. Ważne jest, aby od początku pokazywać im, jak ważna jest rola warzyw i owoców oraz aktywność fizyczna. Dzieci pod czujnym okiem- uczyły się, jak sadzić warzywa, zioła  oraz jak je pielęgnować. Do Programu zgłosiliśmy się sami i przyjęliśmy nazwę "Radosne Trzeciaki ". Jego ogromną zaletą jest to, że tworzy on logiczną całość z programem nauczania przyjętym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, a jego założenia bardzo ładnie łączą się z bieżącym materiałem, który uczniowie poznają na  zajęciach. W ramach programu "Aktywnie po zdrowie" uczniowie otrzymują w szkole warzywa i owoce.  Zajęcia edukacyjne uzupełniane są o tematykę zdrowotną z podziałem na pory roku - jesień, zimę i wiosnę. W  szkole panuje istne owocowo-warzywne szaleństwo! Uczniowie na przerwach ze smakiem chrupią marchewki i jabłka zamiast batonów, a wszystko dzięki programowi "Aktywnie po zdrowie". Nauka zdrowego żywienia propagowana przez Fundację Banku Ochrony Środowiska przynosi świetne efekty. Szkoła Podstawowa w Klimontowie od kilku miesięcy stała się prawdziwym liderem zdrowego żywienia. Uczniowie codziennie zajadają świeże warzywa. Nauczyciele urządzają pogadanki o tym, jak zdrowo jeść." Ja wolę marchewkę od batoników". Mówi nam Ola Zimnicka z 3 "a".

II etap Programu "KLASOWY  OGRÓDEK  ZIOŁOWY"

Wiosna za oknem zachęcała do podglądania przyrodniczych zmian i podziwiania pierwszych oznak budzącego się życia. Witaminowe smoki żarłoki nie chciały przegapić pięknych chwil, kiedy to świat staje się zielony, ciepły i bardzo radosny. Z ogromnym entuzjazmem przyjęliśmy informację, że staniemy się twórcami nowego życia w naszym klasowym ogródku ziołowym. Postanowiliśmy dobrze przygotować się do tego wymagającego zadania. Wertowaliśmy informacje poszukując wiadomości o właściwej uprawie ziół, podziwialiśmy zdjęcia roślin i planowaliśmy nasze uprawy. Wspólnie zakupiliśmy ziemię i nasiona w sklepie ogrodniczym, wyszperaliśmy w domach kolorowe doniczki oraz wiaderka, łopatki, konewki, które przypominały nam o latach beztroski przedszkolnych zabaw. Nadszedł w końcu dzień, w którym pięknie przystrojeni w stroje ogrodników przynieśliśmy do klasy wszystkie pieczołowicie gromadzone materiały, mające zapewnić powodzenie naszych ogrodniczych działań. Omówiliśmy wspólnie, jakie zioła posiejemy, a jakie wyhodujemy z przygotowanych sadzonek, oraz przypomnieliśmy sobie, czego do życia potrzebuje każda roślina. Rozpoczęliśmy nakładanie ziemi do doniczek, wysiew nasion bazylii, oregano, szałwii, mięty, tymianku. Zasadziliśmy sadzonki ziół dbając, by system korzeniowy rośliny właściwie umieszczony został w glebie. Rozpoczęliśmy również prowadzenie dziennika obserwacji wzrostu rośliny, zapisując w kolejnych dniach widoczne zmiany i podjęte działania pielęgnacyjne. Nasz klasowy ogródek wyglądał wspaniale na parapecie okiennym. Podziwialiśmy naszą uprawę,  chłonęliśmy zapachy i dyskretnie smakowaliśmy nasze zioła.
W marcu 2017r. „3 a” na parapecie okna w swojej sali założyła KLASOWY  OGRÓDEK  ZIOŁOWY. W doniczkach posiały: bazylię, tymianek, majeranek i cząber, zaś na podstawkach do doniczek – rzeżuchę. Ogródek ten powstał w ramach wiosennej edycji ogólnopolskiego projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”, w którym „3a” bierze udział. Następnie dzieci obejrzały krótką prezentację multimedialną ukazującą te zioła w całej okazałości. Wspólnie z wychowawcą  wykonały zielnik „Zioła w 3a”. Znajdują się w nim ilustracje posianych ziół oraz informacje na temat ich właściwości i wykorzystania przez człowieka. Wzrost roślin będzie systematycznie obserwowany i opisywany w „Dzienniku obserwacji Oli ”. Kiedy zioła będą już dostatecznie duże zostaną skonsumowane przez dzieci.

III etap Programu: "Sport to zdrowie każdy z III "a" Ci to powie"

„Promocja Zdrowia” oraz propagowanie zdrowego stylu życia wśród całej naszej społeczności szkolnej i lokalnej.  Podstawą naszej działalności jest holistyczne podejście do zdrowia oraz koncepcja wszechstronnej edukacji wśród dzieci, nauczycieli, rodziców. Dbamy o zdrowie i bezpieczeństwo naszych dzieci, organizując szereg pogadanek, prelekcji i spotkań dotyczących tak bardzo ważnej problematyki jaką jest zdrowie, bezpieczeństwo oraz  wzorowe wychowanie naszych uczniów. W ramach godzin pozalekcyjnych uczniowie klasy III ” a” bardzo chętnie uczestniczyli w zajęciach dodatkowych. Byli  zdyscyplinowani, chętni do prac. Dzieci bawiły się, grały, poznawały rożne tańce, układy, śpiewały. Realizowały zadania Programu "Zdrowo jem, więcej wiem... "Utrwalały zdobyte wiadomości i umiejętności na temat prawidłowego odżywiania.

Kolejne nasze zajęcie opierało się na wykonywaniu doświadczeń z wodą
NASZE GŁÓWNE CELE I ZADANIA EKSPERYMENTOWANIA
1) Poznawanie właściwości i stanów skupienia wody, poprzez obserwacje , proste doświadczenia i wyciąganie wniosków.
2) Uzmysłowienie dzieciom znaczenia wody dla roślin ludzi i zwierząt, oraz zrozumienie potrzeby jej oszczędzania.
3) Rozwijanie ruchowej i słownej ekspresji twórczej.
4) Stymulowanie umiejętności płynnego mówienie poprzez ćwiczenia oddechowe  i dźwiękonaśladowcze.
Nasze eksperymenty z wodą
1) Dzieci badały  właściwości wody ,za pomocą zmysłów / wzroku , smaku , węchu dotyku / i potrafiły  je opisać. Zadania odbywały się w formie zabawy. Dzieci robiły herbatkę, mieszały wodę z sokiem, dodawały cytrynę i smakowały…
2) Wyciągali wnioski z przeprowadzonych doświadczeń, wiedzą i potrafią ogólnie określić, kiedy woda zmienia się w lód/ bardzo zimno/, a kiedy w parę/ bardzo gorąco/. Doświadczenia z parą…
3) Potrafili  wymienić przynajmniej cztery wartości czy sposoby
wykorzystania wody.
4) Rozumieją  potrzebę zakręcania wody i dokładnie zakręca kran po myciu.
5) Potrafią  obrazować ruchem wskazane czynności.
Środki dydaktyczne: przegotowana woda w przezroczystym naczyniu, kubek dla każdego dziecka, lód / kostki, gotująca woda w szklance, lusterko, szarfy, woda z mydłem, słomki dla każdego dziecka, nagranie magnetofonowe z muzyką marszową.
„WODA ZDROWIA DODA”
Wstęp do zajęć, prelekcja, prezentacja i pogadanka
Spotkanie z pielęgniarką szkolną –pogadanka na temat” wody jako źródła zdrowia”
„Służy do mycia, służy do picia
Bez niej na ziemi nie byłoby życia”
Eksperymentujemy z wodą -Badamy wodę
- obserwacja wody / określanie koloru, wyglądu, stanu skupienia /
- wąchanie wody / określanie zapachu /
- próbowanie wody / określanie smaku /
  „Czy to też woda ?”
- oglądanie kostek lodu / określanie temperatury, wyglądu, zmian  
 zachodzących  pod wpływem ciepła
- obserwacja pary wodnej i jej skraplania /opisywanie wyglądu/
OBSERWACJA: pary wodnej
Od czego zależy czy woda jest cieczą, parą, czy lodem ? – wyciąganie wniosków z doświadczeń.
„Schowaj się przed deszczem"
ZABAWY RUCHOWE:
Kap, kap, kap – pukanie rozłożonymi dłońmi o uda
Puk, puk, puk – dłonie w piąstkę, stukanie kostkami palców o podłogę
Szu, szu, szu  – pocieranie dłonią o dłoń
Chlup, chlup, chlup – klaskanie dłońmi nad głową / jak najwyżej.
Rozmowa z dziećmi na temat znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin  i o konieczności jej oszczędzania.
Ruch twórczy – obrazowanie czynności przy których wykonywaniu  potrzebna jest woda / np. myjemy ręce, zęby, pierzemy, pijemy wodę, pływamy, podlewamy kwiaty.
WYKONANIE PRAC PLASTYCZNYCH „Woda…”
Forum dla Rodziców to spotkania z rodzicami lub opiekunami, które odbywały się w trakcie wywiadówek oraz innych okoliczności. Rodzice są najważniejszymi osobami w życiu dziecka – od ich wiedzy i świadomości zależy sposób odżywiania dzieci. Dzięki programowi ok. 40 tys. rodziców dzieci w wieku 6–9 lat otrzyma informacje o programie i przewidywanych działaniach oraz materiały na temat najważniejszych spraw związanych z żywieniem i aktywnością dzieci. Rolą rodziców jest pomoc dzieciom i wspieranie ich w realizacji zadań związanych z programem.
KLASOWY  OGRÓDEK  ZIOŁOWY
W marcu 2017r. 3 "a” na parapecie okna w swojej sali założyła KLASOWY  OGRÓDEK  ZIOŁOWY. W doniczkach posiały: bazylię, tymianek, majeranek i cząber, zaś na podstawkach do doniczek – rzeżuchę. Ogródek ten powstał w ramach wiosennej edycji ogólnopolskiego projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”, w którym 3 "a” bierze udział. Następnie dzieci obejrzały krótką prezentację multimedialną ukazującą te zioła w całej okazałości. Wspólnie z wychowawczynią  wykonały zielnik „Zioła w 3 "a"”. Znajdują się w nim ilustracje posianych ziół oraz informacje na temat ich właściwości i wykorzystania przez człowieka. Wzrost roślin będzie systematycznie obserwowany i opisywany w „Dzienniku obserwacji Oli ”. Kiedy zioła będą już dostatecznie duże zostaną skonsumowane przez dzieci.

Światowy Dzień Ziemi
Światowy Dzień Ziemi obchodzony jest w dniu równonocy wiosennej na Półkuli Północnej – i w dniu równonocy jesiennej na Półkuli Południowej. W Polsce obchodzimy Dzień Ziemi już od 1990 r. co roku 22 kwietnia.  W tym dniu ekolodzy oraz organizacje zajmujące się odzyskiem surowców promują  postawy proekologiczne, w tym przede wszystkim segregację śmieci. Klasa 3"a"zawsze pamięta o tym święcie. Światowy  Dzień Ziemi, największe świeckie święto świata, jest obchodzone obecnie w 192 krajach 22 kwietnia przez ponad miliard ludzi. Jest to święto jednoczące obywateli bez względu na kolor skóry, religię, polityczne przekonania, uczące troski o dobro wspólne, uczące czym jest środowisko naturalne, przyroda, ziemia i jak ludzie mają się wobec ziemi zachowywać, by mogła służyć następnym pokoleniom. Tegoroczne obchody Światowego Dnia Ziemi poświęcone są różnorodności biologicznej i jej ochronie. Jest to temat ważny i szczególnie nam bliski, zwłaszcza w kontekście efektu cieplarnianego, wzrostu zanieczyszczeń wód i powietrza.

ŚNIADANIE DAJE MOC
ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM
Projekt realizowany przez Fundację Banku Ochrony Środowiska w trosce o zdrowie młodego pokolenia. Projekt ma charakter ogólnopolskiej międzyszkolnej rywalizacji zespołowej. Projekt powstał w odpowiedzi na coraz większy problem, jakim jest nadwaga i otyłość pojawiające się już wśród dzieci w wieku szkolnym, a nawet wcześniej. W ciągu ostatnich 20 lat liczba dzieci dotkniętych otyłością lub nadwagą wzrosła trzykrotnie. Można jednak to zmienić dzięki uświadamianiu dzieci i rodziców, wskazywaniu przewagi warzyw i owoców nad słodyczami. Głównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych. Ważnym celem jest również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej. Zamysłem twórców projektu jest także kształcenie rodziców jako osób, od których zależy całokształt stylu życia rodziny i przekonanie ich, że warto zadbać o zdrowe odżywianie i regularną aktywność fizyczną.

WYPRAWA "PO ZDROWIE"
Wyprawa trzecich klas do lasu i nad zalew w Szymanowicach.Uczniowie poznali piękno krajobrazu jesiennego.Obserwowali świat roślin i zwierząt. Poznali profesjonalny sprzęt wędkarski,który przedstawił im jeden z panów łowiących ryby nad zalewem. Był to spacer "po zdrowie". Pełni wrażeń,weseli,zmęczeni  i uśmiechnięci wróciliśmy do szkoły.
 
SPRZĄTANIE ŚWIATA
 
W PIEKARNI
Trzecioklasiści poznali pracę w piekarni "Od ziarenka do bochenka...".Pani kierownik piekarni  Elżbieta Cieplińska oprowadziła naszych uczniów po piekarni, przedstawiła wszystkie sprzęty i je omówiła do czego służą. Panie pracujące w piekarni   bardzo ładnie opowiadały dzieciom jak powstaje chleb,jakie są jego rodzaje  oraz  w jaki sposób się go wypieka. Na koniec zajęć każde z dzieci zostało poczęstowane przepysznymi  bułeczkami z ziarnami. Pragniemy serdecznie podziękowć Paniom  za wspaniałe niezapomniane zajęcia. Dziękujemy.
 
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jerzego Ossolińskiego w Klimontowie.
27-640 Klimontów; tel./fax: 015 8661018; e-mail: psp-klimontow@o2.pl
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego